Een dubbelportret van giganten
Olivier Messiaen schreef zijn adembenemende meesterwerk, het ‘kwartet voor het einde der tijden’, in 1940 tijdens zijn krijgsgevangenschap. De première vond ook plaats in het kamp, voor de gevangen en de bewakers. Het zou een van Messiaens bekendste werken worden. Het Osiris Trio voerde deze compositie vaak uit, zo ook op Orlando met klarinettist Alan R. Kay, en dat optreden liet een diepe indruk na. Op veler verzoek vanavond nogmaals op het programma. Het concert opent met de bekende Partita in E, op barokviool gespeeld door Shunske Sato, artistiek leider van de Nederlandse Bachvereniging. Samen met mezzosopraan Anna Lucia Richter koos hij een aantal aria’s van Bach uit met solistische en kamermuzikale begeleiding. Sopraan Morgane Heyse en hoboïst James Austin Smith zorgen onder andere voor bijzondere echo-effecten.
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Partita in E, BWV 1006 (circa 1703)
Preludio; Loure; Gavotte en Rondeau; Menuet I; Menuet II; Bourrée; Gigue
Shunske Sato viool
Uit Cantate BWV 213: Ich will Dich nicht hören (1733)
Uit Cantate BWV 213: Treues Echo (1733)
Uit Cantate BWV 214: Fromme Musen (1733)
Koraal BWV436 Wie schön leuchtet der Morgenstern (1725 of eerder) (arr. Shunske Sato)
Uit Cantate BWV 33:Â Wie furchtsam (1724)
Anna Lucia Richter mezzosopraan; Shunske Sato viool; James Austin Smith oboe d’amore; Morgane Heyse sopraan; Dirk Luijmes klavecimbel/orgel; Anna da Silva Chen viool; Kristian Winther altviool; Anna Litvinenko violoncello; Toby Hughes contrabas
—
Maurice Ravel (1875-1937) Arrangement J. Jemain (1864-1950) Pavane pour une infante défunte (1899)
RabbiT & HaaS
Hanke Scheffer piano
Tamara Laverman piano
Rudolf Escher (1912-1980)Â Arcana, suite voor piano solo (1944)
Preludio; Toccata; Ciaccona; Finale
Katherine Dowling piano
Olivier Messiaen (1908-1992) Quatuor pour la fin du Temps (1940-1941)
Alan R. Kay klarinet Peter Brunt viool Ellen Corver piano
We gebruiken slechts functionele en analytische cookies. Verder niets!
Privacy policy | Sluit